lördag 5 april 2014

Nationella prov

Nationella proven görs nu för tiden från årskull 3 och hur har man tänkt då?
Vem är proven till för? Eleven, läraren, båda eller skolan?

För flera år sedan skrevs det ofta om att flera elever gick ut ur grundskolan utan att kunna läsa och skriva, hur gick det till? Om detta händer, vems fel är det, eleven?

Om det är möjligt för flera elever att gå ut ur grundskolan utan att kunnat ta till sig skolans undervisning måste något vara fel. Frågan är vad som blev fel eller var fel? Har klassen varit för stor och stökig eller har eleven haft problem hemma, lyst med sin frånvaro? Har läraren verkligen tagit sig tid att se alla elevers behov. Att ha ett barn i skolan krävs ett stort samarbete mellan lärare, föräldrar, skola och elever. Skolan kan självklart inte kräva att föräldrarna skall kunna allt som lärs ut av lärarna men en dialog borde kunna krävas för att kunna ge alla elever sitt stöd, hjälp och på så sätt kunna sätta in rätt stöd.

Klasserna är rätt stora och det ställer höga krav på en lärare, ett Nationellt prov borde ses som en kvittens på lärarens lärande om det har varit rätt eller om några förändringar bör ske. Samtidigt kan läraren i god tid se om det finns bitar hos eleven som behövs arbetas mer på för att kunna förstärka elevens kunskaper. Skolan få också en god bild på hur kompetensen är bland skolans personal och på så sätt kan utveckla lärandet genom att sätta in rätt åtgärder. Det är viktigt att skolan ger sin personal kontinuerlig utbildning.

Vad händer när det visar sig efter ett Nationellt prov att en eller flera elever har brister i sina kunskaper och därmed kommer inte att klara kunskapsmålet för sin årskull? Sätter skolan in resurser i klassen eller får eleven extra lektioner? Detta är frågan, vad gör skolan med resultatet av de Nationella proven?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar